Brest

21 mei 2023 - Brest, Frankrijk

Op 19 mei vertrekken we om 6.50 uur vertrokken richting Brest. Deze dag is het weer qua wind nog redelijk maar de dagen daarna waait het voor ons te hard. Windkracht 4/5. Het is ons niet gelukt om de haven te betalen want toen wij aankwamen was er niemand en bij vertrek ook niet. Buiten de haven waren er best veel golven. Dus Harry neemt snel zijn zeeziektepil. Na ongeveer een uur word de wind minder en de koers verandert  waardoor wij minder last van de golven hebben. Deze dag hebben we veel stroom mee en varen we goed op schema. Als we een kaap voorbij varen bij Vinotiere krijgen we opeens hogere golven die alle kanten op gaan. We lezen dat dit overfall heet. Dat zijn kolken die niet goed te voorspellen zijn. Om 17.15 uur komen we aan in Brest in de jachthaven Marine du Chateau. Deze haven is dichter bij de stad dan de andere haven. We vinden een goede plek aan de kade met een steiger die meegaat met eb en vloed.

De volgende ochtend komt er een man een praatje maken. Hij vaart mee op een schip uit Rotterdam dat naar Sant Tropez  gebracht moet worden. Er is een ervaren Portugese schipper aan boord en het blijkt dat we met de huidige wind niet voor zaterdag verder kunnen. We hadden dit zelf ook al bedacht maar toch fijn als anderen dezelfde conclusie trekken. We moeten ons meer zorgen maken om de golven dan de orka's met ons schip vertlet hij. Ik blijf het erg spannend vinden. Er is een speciale website en daar is te zien dat de aanvallen door orka's steeds meer toenemen. Vooral in de buurt bij Tanger. Er zijn soms zelfs verboden om te varen voor schepen tot 15 meter. Bij het havenkantoor krijgen we gratis kaartjes voor het aquarium en een museum. Het is een grote mooie haven.

Aan de kade zijn veel restaurantjes. Om het centrum in te gaan is er een trap omhoog die je voorbij de vestingmuur brengt. Er zijn veel huizen gebombardeerd in de tweede wereld oorlog waardoor er veel naoorlogse bouw is. De winkelstraat is wel aardig maar niet zo gezellig als de andere plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest. Tijdens de wandeling komen we op een festival terecht. Het blijkt een fanfare festival te zijn maar heel gezellig met veel verkleedde mensen.

Op zondag bezoeken we de zondagochtend markt en kopen wat lekkers voor de komende dagen. We schrikken van de prijzen maar dat is eigenlijk in Nederland ook elke keer.

Tim is met zijn boot een tocht aan het maken, rondje IJssel, en we herkennen alles wat er altijd met varen mis kan gaan. Er altijd wel iets dat anders gaat dan verwacht. Het doet mij denken aan onze eerst reizen met een kleine boot.

Liggeld Brest: € 45,- per nacht

1. Dies: