Guernsey

15 mei 2023 - Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Om 6.10 uur gaan we op weg naar Guernsey. Vooral ik vind dit spannend vanwege de stroming die er is. Iedereen zegt wel dat het meevalt maar het heeft mij niet gerustgesteld. We zijn druk bezig geweest met de route plannen en vooral natuurlijk hoe het gunstig is met de stroom. Wij gaan uit van GMT +2 en het hoog water Dover. We hebben een mooi schema gemaakt. Het is echt puzzelen want bij de haven van St Peter Port kan je naar binnen 2 uur voor en 2 uur na hoog water en we willen zoveel mogelijk stroom mee hebben. Maar na alles een paar keer bekeken te hebben gaan we ervoor. Bij vertrek is het behoorlijk mistig en  moeten we echt op de radar en de uitgezette koers varen. Door de stroming die draait in de kom voor de haven is het lastig om op koers te blijven, zeker als je geen referentiepunten hebt. Eenmaal op zee trok de mist op en werd het zonnig. Aan de zee zie je dat er allerlei stromingen zijn maar we hebben er weinig last van. Er is nauwelijks wind en dus ook weinig golven. Onderweg komen we een dolfijn tegen die uit her water springt en zijn route vervolgd. Met de stroom mee gaan we af en toe ruim 9 knopen. Onze planning klopt goed en we zijn tevreden met hoe het gaat. Vlak bij Guernsey steekt de mist weer op. We besluiten om niet de Little Russel te nemen maar de Big Russel omdat daar meer ruimte is voor het varen. We moeten echt op de radar varen. Soms krijg je het signaal op de radar dat er een aanvaring dreigt. Echter zien we niets en moeten op de radar vertrouwen. Opeens komt er dan een snel varende boot vlak voor ons langs. Even schrikken maar blij dat dit vaartuig nu van de radar is. Ondertussen is er een schip dat constant een mistsignaal uitzendt. We weten niet of dit dichtbij is of waar het geluid vandaan komt. Op de radar zien we niets dus gaan er vanuit dat het niet dichtbij is. Dan hadden we niet bedacht dat Engeland geen zomertijd heeft. Onze horloges gaan automatisch over op de Engelse tijd waardoor er even verwarring is over wat nu de tijd is en hoe het gaat met de twee uur voor en na hoog water.  Uiteindelijk komen we aan in de haven en trekt de mist weer op. We gaan gelijk bunkeren rond 11.40 uur Engelse tijd, 2000 liter voor € 0,87 per liter. Dat scheelt behoorlijk met Nederland. Het is rode diesel dus de bon goed bewaren. Een havenmeester in een klein bootje helpt ons op weg naar de plaats in de haven. Voor € 60,- per nacht hebben we een mooie plaats en de vierde nacht is gratis.

Dit is de eerste stap in onze reis waar we ons zelf een fles champagne hebben beloofd. Nog twee te gaan. Dat is La Coruna en Tanger.

Van Tim krijg ik een bericht dat er een schip is gezonken bij Spanje door een aanval van orka's. Ik ga gelijk op zoek op internet en lees dat de aanvallen steeds vaker voorkomen. Vooral op zeilboten met een zwart roer. Maar ja er gaan niet zoveel motorboten die kant op. Ik vind het geen fijne gedachte.

Sophie feest voor het kampioenschap van Feyenoord. Er komen foto's en filmpjes bij ons binnen :)

Maandag moet er eerst gewerkt worden. Ik heb een overleg met de gecertificeerde instellingen en later hebben we een overleg met de mensen die HaKa nu draaiende houden. Daarna verkennen we de stad. Een gezellig centrum met veel kleine winkeltjes. Ik kon het niet laten om bij een tweedehands winkel een ketting te kopen.

Dinsdag hebben we een fietstocht gemaakt. Het eiland is mooi maar er zijn ontzettend veel auto's. Als we het er met mensen over hebben beginnen ze lachen. Ze hebben allemaal meerdere auto's en motoren. Er komt een man een praatje houden. Hij vindt onze boot mooi en heeft er allerlei vragen over. We zeggen hem dat hij wel een kijkje mag nemen. Dat doet hij liever morgen met zijn vrouw. Hij heeft mij horen trompet spelen en nodigt ons uit om morgen naar zijn optreden te komen. Ik mag mijn trompet meenemen en meespelen. Dat doe ik maar niet, zoveel talent hebt ik nou ook weer niet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter en Marjan van Leeuwen:
    16 mei 2023
    Dag Harry en Karin, wat leuk om de reis te kunnen volgen. We lezen met volle aandacht, het is natuurlijk een ander water dan naar het noorden. Wat de orka's betreft, er zijn al veel meldingen langs de Portugese en Spaanse kust van aanvallen . Met name polyester zeiljachten hebben last gehad van aanvallen op het roerbak. De SI heeft echter een sterke stalen constructie en er zijn bij mijn weten geen motorjachten aangevallen. Wees dus gerust en vaarwel !
    Groetjes en laat maar veel mijltjes in het kielzog verdwijnen.
    Doeidoei, Peet en Marjan.
  2. Karin en Harry:
    18 mei 2023
    Ik denk ook maar dat wij net iets langer zijn dan de boten die tot nu toe aangevallen zijn en echt een ander soort boot. Het is wel dubbel want het zou natuurlijk fantastisch zijn om de orka's te zien maar nu maar liever niet :)
  3. Jurien:
    16 mei 2023
    Proost: op de eerste grote oversteek! Avontuurlijk hoor. Leuk om mee te beleven op deze manier.
    Geniet ervan, groeten Jurien
  4. Jurien:
    16 mei 2023
    Niet de eerste oversteek natuurlijk maar wel een hele spannende.