Povoa de Varzim

17 juni 2023 - Póvoa de Varzim, Portugal

We zijn 4 nachten in Povoa de Varzim blijven liggen. We hebben gezellige buren, Sanny en Leen. Zij hebben de route die wij gaan doen al gevaren en kunnen er allerlei dingen over vertellen. Ik heb nu ook een nieuwe app 'Navily' waarmee je havens kunt reserveren maar waar ook allerlei informatie over de havens is te vinden. Super handig. We zijn twee keer met elkaar ergens gaan eten. De eerste keer in een visrestaurant bij de vissershaven. Geen toeristen, geen keuze in het menu maar iedereen krijgt een schaal met vis. Veel schelpdieren dus Harry at weinig mee. Maar die had tussen de middag al twee hamburgers voor zichzelf klaar gemaakt.

We zijn een dag naar Porto gegaan met de metro. Dat ging prima en goed betaalbaar. In Porto rond gedwaald in de straatjes en langs het water. Veel mooie grote gebouwen die best indrukwekkend zijn. Maar het totaal viel ons toch wat tegen. Er zijn veel toeristen waardoor de winkels en terrassen daarop gericht zijn. Een beetje buiten het centrum hebben we als lunch een francesinha genomen. Dit is een soort tosti in een rode pittige saus en best lekker.

Povoa de Varzim is een stadje dat zich richt op strand en surf toerisme. Er is een lange boulevard met allemaal eettentjes en strandwinkels. Het centrum zelf is klein met een winkelstraat. Tot nu toe zien we veel huizen met keramiek tegels als muurbekleding. Veel tegels die doen denken aan Delfsblauw. Dit wordt gedaan omdat het zout van de zee de muren anders aantast.

Vanmorgen zijn we om 6 uur vertrokken richting Figueira da Foz, ongeveer 75 mijl varen. Ik heb de haven gebeld en er is een plek voor ons. Er is weinig wind maar toch nog lange hoge golven. We varen een bootje voorbij en soms lijkt het alsof het aan het zinken is door de golven.

Prijs van de haven viel erg mee € 40,- per nacht. Het is een mooie haven waar je via een scan van je vinger het hek open kunt doen. Niet ver van de haven is er een Lidl waar we met de fiets boodschappen hebben gedaan.