Op weg naar Porto

13 juni 2023 - Póvoa de Varzim, Portugal

Gisteren mooi weer en een prima vaart gehad. Mijn overleg met Halt was precies op tijd klaar om te kunnen helpen met afmeren in Viana do Castelo. Een plek met mooi uitzicht aan een steiger in de rivier.

Er is een oud stadscentrum wat erg gezellig is. Kleine straatjes die versierd zijn met leuke winkeltjes. Het voelt veel gemoedelijker dan in Vigo wat een veel grotere stad is. Daar zag ik in de ochtend tijdens het hardlopen meisjes met de schoenen in de hand na een avond stappen, een jongen en meisje van ongeveer 17 jaar die op een bank in diepe slaap waren en en een sekswerker die uit een auto werd gezet. Dat zal je hier niet zo snel zien.

Vanmorgen vertrekken we rond 8.15 uur. Er is hier een uur tijdverschil vergeleken met nederland en Spanje. Dat hadden we niet gelijk in de gaten. Vannacht veel regen gehad maar nu schijnt de zon weer.

Onderweg worden de golven hoger en gaat het harder waaien. Harry krijgt wat last van zeeziekte dus we besluiten om eerder te stoppen. Het wordt Povoa de Varzim. Een havenmeester vaart voor ons uit naar de plaats waar we moeten liggen. Inmiddels is het windkracht 5 en zijn we blij met de keuze om eerder te stoppen. Er komt een Nederlander naar ons toe die al 23 jaar onderweg is. Zomers varen zij en in de winter gaan ze terug naar Nederland om te werken. Er is hier vlakbij een metrostation waar we mee naar Porto kunnen. Misschien slaan we Porto over en gaan met de metro. Van de haven in Porto naar de stad is ook 5 kilometer lopen, misschien is dit een betere optie.

Harry slaapt nu even en moet dan vergaderen. Daarna gaan we de omgeving bekijken.