a Coruña

3 juni 2023 - A Coruña, Spanje

We vertrekken woensdag om 11.15 uur nadat ik een Webinar had gegeven. Het is een lange tocht en als je teveel golven hebt wordt je er doodmoe van maar we schatten in dat het te doen moet zijn. Ik heb maaltijden klaar gemaakt die alleen nog in de magnetron hoeven. Verder twee zakken drop uit de voorraadbank gehaald om de twee nachten wat aantrekkelijker te maken. Het eerste stuk varen we samen. We moeten goed opletten waar de rotsen zijn en kunnen niet van onze uitgezette koers afwijken. Eenmaal op de route is er niet veel meer te doen. Dus lekker lezen, beetje werken zolang er nog internet is en wat rond kijken. We komen een paar schepen tegen. Harry houdt in gaten waar ze zijn maar ze gaan helaas een andere richting op dan wij. We hebben wind en golven mee waardoor er een lekkere deining is. Na een dag varen is er niemand meer in onze omgeving  te verkennen. We kijken een paar keer tot 60 kilometer op de radar maar er is geen schip te zien. De diepte loopt op tot 5 kilometer en we hebben inmiddels geen bereik meer met de telefoon. Ik vind het best vervelend dat als er iets is je niemand kan bereiken. Ik besluit hier maar niet teveel over na te denken. Woensdag avond rond 7 uur zien we een groep dolfijnen voorbij zwemmen. Later komen ze naar ons toe en zwemmen mee in de boeggolf. Indrukwekkend om te zien hoe behendig ze zijn. Soms zie je ze door de golf heen waar ze in zwemmen. Even later ziet Harry een fontein van een walvis. Ik schrik omdat ik denk dat het orka's zijn maar het is gelukkig een gewone walvis. We zien hem een paar keer boven komen en weer water spuiten. Zo bijzonder om dit mee te maken.

Het eerste deel van de nacht vaar ik en Harry gaat slapen. Dit wisselen we zo af. Het slapen lukt echter niet goed. Pas donderdag nacht val ik 3,5 uur in slaap.

Donderdagmiddag komt er meer wind en zijn de golven zeker twee meter. Je ziet ze van achter aankomen en zijn dan best hoog. Als we de nacht in gaan is dit ook nog zo. Tegen de ochtend wordt het weer rustiger en dat blijft totdat we aankomen in a Coruña. Het moment dat we weer land zien is echt een opluchting.

We hebben een grote steiger om aan te leggen en gaan genieten van het tweede moment om met champagne te vieren.

Zaterdagochtend maken we de boot schoon. Dat is wel nodig, veel zout en viezigheid. Daarna bezoeken we de stad. Een heerlijke stad om doorheen te slenteren.

Liggeld: € 65,- per nacht

1. Robin Kammerman:
    3 juni 2023
    Bikkels hoor, spannend weer
    Xx
  2. Frits:
    4 juni 2023
    En nou langs de orca’s 😜
  3. Tina:
    4 juni 2023
    💪 Stoer!! Fijn dat jullie al zover zijn gekomen.