Lissabon

25 juni 2023 - Lissabon, Portugal

We kiezen in Lissabon voor Marina Parque das Nacoes. In Cascai en Oeiras was geen plaats. Dit was de enige haven waar een plek was voor onze lengte. De haven ligt in het gebied waar in 1998 de Expo heeft plaatsgevonden. Het is een mooie moderne wijk. We gaan met de bus naar het centrum en kopen een Lisboa kaart. Hiermee hebben we gratis vervoer en kunnen een aantal musea en bezienswaardigheden gratis bezoeken. Dat doen we ondanks de warmte, het is 35 graden. We zijn onder de indruk van de grootsheid van de gebouwen en de rijkdom. In het museum waar de schatten van het koningshuis zijn tentoongesteld denken wij dat het in Nederland nog meevalt met extreme uitgaven. Het is niet zo gek dat de koning is vermoord waardoor er nu geen koningshuis meer is. in Portugal. Tussendoor lunchen we in een wijkje net buiten het drukke centrum in een restaurant dat door moeder en dochter wordt gerund. We eten heerlijk. Voor € 31,- hebben we 2 bier, 2 wijn een voorgerecht en hoofdgerecht en koffie. We krijgen als laatste nog een huis gestookt likeurtje.

De tweede dag wandelen we meer door de stad. Het is een mooie gezellige stad met veel terrasjes. Daar genieten we nu ook wat meer van. Tussendoor bezoeken we een kerk of museum om wat af te koelen. Opeens zaten we in een kerkdienst. Harry had dit niet gelijk in de gaten en was al gaan zitten.

Vandaag hebben we boodschappen gedaan en zijn verder op de boot gebleven. Het is nog steeds erg warm en we hadden geen zin om weer de stad in te gaan. We maken een plan hoe we verder gaan. Het weer wordt wat onstabieler. De windy app geeft af toe oranje/rood aan dus we willen het liefst in een haven. Dat wordt echter moeilijk. Als ik Sines bel blijkt deze haven dicht te zijn vanwege slechte stijgers. We kunnen er wel ankeren. We denken dat we nu morgen naar Oeiras gaan hoewel zij daar ook niet wisten of er morgen plaats is. Zo niet dan varen we door naar Sesimbra om daar te ankeren. Deze plek wordt aangegeven als veilig met deze wind.

Liggeld Lissabon: € 60,-

1. Marloes Grootemaat Langerak:
    25 juni 2023
    Ziet er allemaal echt heel mooi uit! Wat een prachtige gebouwen ook!
  2. Els:
    25 juni 2023
    Mooi Lissabon, zo'n leuke stad. Ook wel eens met mijn moeder bezocht, we logeerden toen in Cascais, vlakbij de haven. Treinverbinding naar Lissabon langs de kust. Goede vaart 🤗🥂
  3. Karin en Harry:
    26 juni 2023