Tanger

15 juli 2023 - Tanger, Marokko

Twee dagen gelden aangekomen in Tanger. De reis is gelukt. De reis is goed gegaan en geen echt gekke dingen meegemaakt maar toch zijn we allebei opgelucht dat we er zijn.

Het laatste stuk twijfelden of we bij Barbate zouden stoppen of doorgaan naar Tanger. We zijn vroeg vertrokken, 7 uur zo dat doorgaan een optie is. Het was echter lekker weer en erg warm waardoor we besloten door te varen. Onderweg kwam er 4 x een melding dat een boot was aangevallen door Orka's. Eén keer was het vlak bij ons. Op de foto is het het schip dat zuidelijk van ons vaart.

In de buurt van Tanger is het toch moeilijk om alles vanaf de zee te herkennen en ons huis te zien. We hebben de gele vlag gehesen voor de douane en zijn aan de aanmeld steiger afgemeerd. Toen ging het hele circus van start. Ik ging mee naar het kantoor waar alles in vijfvoud werd gekopieerd. Paspoorten, zeebrief en verzekering. Toen moest ik naar het kantoor van de politie en werd alles nog een keer gevraagd. Tussendoor kwam er een man, ik denk van de douane, die ook allerlei vragen stelden. We hebben een drone bij ons en dat is een probleem. Deze moet worden ingenomen. Hiervoor zijn weer allerlei formulieren nodig. Omdat we een jaar blijven kregen we ook nog een aparte kaart die we goed moeten bewaren zodat niet alles steeds opnieuw hoeft. De douane kwam 3 man sterk aan boord en trekt zomaar wat kasten open. Gekke gewaarwording dat vreemden zomaar aan al je spullen zitten.

Later kwam er een beambte in uniform verder praten over de drone. We kunnen deze waarschijnlijk 6 augustus meenemen als we terugvliegen. Hiervoor moeten we van de week weer wel naar een ander kantoor. Zoals ik het begreep brengen ze ons dan met drone naar het vliegveld.

De volgende dag hebben we ons bij de marina gemeld. We hebben een plek waarin we achteruit moeten invaren en voor aan een mooring vast maken. We krijgen hulp van een belangrijke man die blijkbaar de baas is in een mooi uniform en 4 jongens. Hele drukte aan boord en een hoop geschreeuw maar uiteindelijk moet ik nog een paar keer ingrijpen omdat ze het toch niet handig doen. Voor het eerst gebruiken we de loopplank. Voor de stroom hebben we een grote stekker nodig en daar moet dan weer een elektricien voor komen. Er wordt ons verteld dat we niet zomaar even kunnen gaan varen want dan moeten we ons eerst afmelden en een stempel in ons paspoort krijgen en bij terugkomst ook weer.  Ik heb besloten om dat ons er niet van te weerhouden te gaan varen. Het water is hier heel helder en er zwemmen in de haven veel vissen rondom de boot. Als je dit ziet en het is  zo warm dan heb je gewoon zin om voor anker te gaan en te zwemmen.

Ik ben doodmoe van alles en we gaan vroeg naar bed in ons huis. Nu nog een aantal keer spullen verplaatsen met de boodschappenkar.

De drone krijgen we niet mee op de vlucht. Dus die zijn we kwijt. Op de terugweg mocht ik er niet door bij de douane en meost meekomen zonder Harry. Ik dacht dat het over de drone zou gaan maar het bleek te gaan over de boot. Ik begreep er niets van omdat de man geen Engels sprak. Uiteondelijk dacht ik aan het 'belangrijke' kaartje en leit dat zien. Vervolgens werd er een formulier ingevuld dat ik moets tekenen. Vervolgens mocht ik weer verder.

Dit is dan het einde van ons verslag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mee te lezen.

1. Els:
    15 juli 2023
    Fijn dat jullie veilig zijn gearriveerd. Zal wel gek zijn, weer vaste wal onder je voeten. Lekker bijkomen in de hamam 🤗
  2. Frits & Anja:
    15 juli 2023
    Wat een avontuur! Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn. Het was leuk om op deze manier met jullie avonturen mee te leven en te lezen.
  3. Tina:
    23 juli 2023
    Het is gelukt! Fijn, zonder boze orka’s. Nu lekker genieten van Tanger.