Barbate, Chipiona, Canal del Chate O Ciate

6 mei 2024 - Chipiona, Spanje

Zaterdag 4 mei zijn we vanuit Barbate op weg gegaan naar Chipiona. Onderweg prima weer, wel wat golven maar goed te doen. Helaas weer geen dolfijnen. Onderweg gebeld naar de haven om te vragen of er een plaats was voor de SI, maar de meneer aan telefoon sprak alleen Spaans dus we kwamen er niet uit. Toen we aankwamen bleek de lange steiger waar wij kunnen aanleggen vol. We hebben toen een plaats gezocht bij het tankstation. In het kantoor was het moeilijk moeilijk want er was geen plaats. Uiteindelijk kon het dan toch voor 1 nacht. Na wat praten misschien dan toch ook wel voor twee nachten. We hebben 2000 liter gebunkerd en zijn toen op een kopsteiger gaan liggen. Net als de vorige keer waren er veel meeuwen en stank. Harry komt dan gelijk in actie om ze weg te jagen maar meeuwen zijn eigenwijs en komen steeds terug. Maar Harry is volhoudend.

De volgende dag zijn we Chipiona ingegaan. Echt een leuk stadje. Mooie boulevard, gezellige winkeltjes en veel terrasjes. Zeker op zondag is iedereen met zijn familie op stap en zit op een terras wat te eten. Wij hebben ons aangepast en zijn eerst bij een proeverij geweest waar je voor 1 euro wijn of sherry kon proeven en het vervolgens per 1 of 5 liter kon aanschaffen. Wij vonden het niet echt lekker, meer sherry smaak dan wijn. Vervolgens wat rondgeslenterd en heerlijk op een terras gegeten. Ik zag iedereen slakken eten dus dat heb ik ook genomen. Heerlijk.

Maandag rond kwart over negen gaan varen. Het was laag water, bij de ingang van de haven was een drempel van zand. We hebben even gewacht tot het iets hoger water werd zodat we niet zouden vastlopen. Dat is gelukt. Op het laagste stuk hadden we 10 cm onder de boot. De zon kwam wat later door maar het weer was prima om te varen. Weinig golven en wind. Joop en Anneke hebben met name gevaren. Harry en ik gewerkt en ik heb mijn boek uit gelezen.

Bij Punta Umbria zijn we het kanaal op gevaren. Ook hier weer weinig diepte dus goed op de kaart kijken en binnen de boeien blijven. We moesten tussen veel schippersboten doorvaren die op het kanaal voor anker lagen. Soms was het onduidelijk waar nu de vaarroute was. Na drie havens te zijn  gepasseerd kwamen we in het natuurpark van Odiel. Hier voor anker gegaan. We liggen hier als enige met een prachtig uitzicht.

We zaten net aan een wijntje toen er opeens een rubberboot aankwam met gemaskerde mannen, de douane. 5 man aan boord met allerlei vragen. Veel formulieren en vragen maar na een half uur was alles in orde en vertrokken zij weer.

Nu lekker eten en genieten van de mooie plek.

Liggeld Chipiona: 32 euro

1. Carolien:
    6 mei 2024
    Slakken😝douane😕een wijntje, werken aan boord...alsof het niks is. Knap hoor hoe jullie dat doen allemaal! Heb het goed!

Jouw reactie