De boot weer het water in

30 april 2024 - Tanger, Marokko

De SI heeft de hele winter in Tanger gelegen. Hij is geverfd en er zijn een aantal reparaties gedaan. In januari heeft Harry het schip weer in de haven gelegd. Helaas is er daarna behoorlijk veel wind en regen geweest waardoor er een deel van de mast is afgebroken. Dit moest dus gerepareerd worden. Boot weer uit het water. Eenmaal uit het water bleek de anti fouling niet goed te zijn. Dit is gelukkig snel hersteld met nieuwe anti fouling. Het repareren van de mast had wat voeten in aarde. De nieuwe manager wist er geen raad mee. Uiteindelijk heeft Harry Sarah gebeld waar de afspraken mee gemaakt zijn. Zij is de andere dag gekomen en vervolgens was alles snel geregeld.

Inmiddels zijn Joop en Anneke ook in Tanger. Joop heeft gelijk werkzaamheden in de machinekamer verricht. Zaterdag kon de SI het water in. Dit blijft een spannende onderneming vind ik. We hingen nog in de banden toen Harry de motoren ging starten. 1 motor bleek het niet te doen. Na wat onderhandelen mocht Joop het schip op. De SI weer omhoog en dicht tegen de kant aan zodat Joop kon opstappen. Dit was best griezelig en iedereen was stand by om te voorkomen dat hij in het water zou vallen. Joop is niet zo groot en stond vervolgens in spagaat met zijn voet op de reling. Hij kreeg deze zelf er niet af "Kan iemand mijn voet omhoog doen?" hoorde ik opeens. Nadat alles werkte en we in het water lagen hebben we hier wel om moeten lachen.

Bij de werf was er weer politiecontrole voordat we het water in mochten. Er werd nu meer bekeken dan de vorige keer. Na 5 minuten varen in de haven weer controle. Als of we in de tussentijd van alles hadden kunnen inladen.

Zondag wilden we vertrekken en iedereen was hiervan op de hoogte. En dan toch is er geen politie om het schip te controleren. Na een uur wachten ben ik gaan informeren en bleek dat er een hond gezocht werd voor de controle. Opeens kwamen ze zonder hond. Alles weer open en om 11 uur konden we vertrekken.

Het is lekker weer maar best wel wat golven. Harry is al snel zeeziek. Wel fijn dat we nu met meer mensen zijn en ik niet alles alleen hoef te doen. We gaan naar Barbate en moeten de shipping lane oversteken. Met zijn allen schatten we steeds opnieuw in of we voor een schip langs kunnen of toch maar niet. Het is lastig in te schatten op zee. Om half 5 zijn we in de haven. Het is hier een uur later dan in Tanger. Het aanleggen verloopt soepel onder Joop zijn stuurmanschap. Geen bijzondere haven en wat afgelegen van het dorp. Direct naast de haven is er een natuurgebied met pijnboompit bomen. Je kan hier prachtige wandelingen maken en er is een mooi strand. Het dorp zelf is niet heel bijzonder. Lange boulevard met restaurantjes en verder niet veel.

In Barbate is er geen enkele controle ondanks dat we van buiten Europa komen.

Liggeld 30 euro inclusief stroom.

1. Els:
    Behouden vaart 😘
  2. Ron:
    Mooi!!
  3. Paul Striker:
    30 april 2024
    Ik zou het niet durven..
  4. Petra:
    30 april 2024
    Veel succes en een goed reis!!!
    Maar vooral...wees voorzichtig!
    Lijkt me een hachelijke onderneming om op het oog in te schatten of je een ander schip passeren kunt. Doodeng. Maar goed, ik ben ook geen held..
  5. Ruud en Anita:
    30 april 2024
    Heerlijk om die avonturen te lezen. Ik weet niet precies de reden (en) waarom jullie Marokko gekozen hebben. Was het het waard zowel in financieel als avontuurlijk opzicht? Als het gaat om het inschatten van : voor of achter een schip langsvaren: heeft je radar/ Ais geen voorziening waaruit je duidelijk kan opmaken welke keuze het meest voor de hand ligt? Goede vaart verder gewenst! Ruud en Anita. BG.
  6. Karin en Harry:
    6 mei 2024
    We zijn vorige zomer heen gegaan. We hebben daar het schip laten schilderen en nog wat dingen laten doen zoals nieuwe kussens. Het is ongeveer een kwart van de prijs van in Nederland. Wij hebben een huis en een bedrijf in Marokko en wilden een lange reis maken. Dus alles kwam zo mooi samen.
  7. Linda:
    1 mei 2024
    Grote reis voor de boeg. Reis veilig.
  8. Theo Blom:
    2 mei 2024
    Goede reis, ga jullie reisverslag zeker volgen. Maar ook benieuwd naar het life verslag. Hoopt dat in september te horen.
  9. Ageeth:
    3 mei 2024
    Heeee….. dat leuke kruidenwinkeltje herken ik😉

Jouw reactie