Vila Real de Santo Antonio

9 juli 2023 - Vila Real de Santo António, Portugal

Twee dagen gelden aangekomen. Het was een heel rustige reis met mooi uitzicht. In het begin veel rotsen met grotten en later hele lange stranden. We zijn dicht bij de kust gebleven en tussen de tonijnnetten en de kust gebleven i.v.m de orka's.  Onderweg is er opeens een oproep van een schip dat in de problemen is door een aanval van orka's. We begrijpen niet precies waar het is maar zien niets om ons heen. Later komen er vanuit de kustwacht waarschuwingen om uit de buurt van de melding te blijven.

Rond half 7 komen aan bij de haven van Vila Real de Santo Antonio. De laatste Portugese stad. Rio Guadiana is de grensrivier. Bij het binnenvaren van de haven ging het gelijk mis. Harry wilde er hard in varen ivm de stroom maar werd vervolgens door de stroom de haven verder in geduwd en konden we de bocht naar de steiger niet maken. Vervolgens ramden we twee zeiljachten. Ik hoorde veel lawaai maar de schade bleek later erg mee te vallen. Maar een heel gedoe door allemaal mensen die willen helpen en advies geven. Uiteindelijk aan de steiger afgemeerd met hulp van 4 havenmeesters. Dit blijkt wekelijks voor te komen en nu was het nog extra lastig omdat het springtij is.

De mensen van de haven zijn heel behulpzaam en zorgen ervoor dat de eigenaren worden ingelicht. Harry baalt ontzettend en zegt dat dit wel een knauw aan zijn ego geeft. We hebben een plek met mooi uitzicht.

De andere dag verkennen we het stadje. Gezellig en heel anders dan de wat grotere steden. Er is alleen laagbouw waardoor het gemoedelijk aandoet.

We besluiten een nacht langer te blijven omdat er wat wind is en we geen risico willen lopen dat het weer fout gaat. De planning is om volgend weekend in Tanger aan te komen. Ik heb de terugvlucht geboekt op 6 augustus. Op 24 juli heb ik sollicitatiegesprekken gepland voor ons op te starten bedrijf in Tanger. Hoop dat hier goede kandidaten tussen zitten.