Figueira da Foz en Nazaré

19 juni 2023 - Nazaré, Portugal

Onderweg belt Peter ons dat vrienden van hem in de haven liggen waar wij naar toe gaan. Dat is dan toch wel weer bijzonder. Als we daar rond half 5 aankomen zien wij ze gelijk door de Nederlandse vlag die hoog in de mast hangt. Bij het aanleggen ging het niet zo als het hoorde en zoals bij veel mensen die varen is het altijd de schuld van de ander. Ik vond dat Harry beter moest opletten en Harry verweet mij dat ik het zendertje niet mee had waardoor ik hem geen instructies kon geven. Maar de schade was heel snel geschuurd en met de spuitbus gedaan dus ..... Vervolgens kwam de havenmeester dat hij wel een plaats had toegezegd maar er geen plaats was. Toen hij mijn gezicht zag zei hij zijn baas te bellen. Gelukkig konden we blijven liggen en morgen naar de plek voor ons verhuizen. De plek van Jacob en Hannie (de vrienden van Peter en Marjan).  Zij zijn bij ons aan boord wat komen drinken. Leuk om hun verhalen te horen en je leert altijd van elkaar. En weer een handige app erbij om wereldwijd reizen te plannen 'Rome2rio'. De dag erna zijn we naar Aveiro gegaan met de bus met behulp van de app. Dit ging allemaal prima. Aveiro is een leuk stadje wat ze het Venetië van Portugal noemen. We hebben een boottocht gedaan, rond gewandeld en wat gegeten.

Fiqueira da Foz is een echt toeristenstadje. Lange boulevard met een mooi breed strand. s'Avonds zijn we nog naar een plein met optredens geweest.

De dag erna zijn we om 7 uur vertrokken richting Nazaré. Er is weinig wind en wat bewolking. Het is een hectische dag want Harry heeft om 8 uur overleg, ik om half elf en wij beiden om 13.00 uur. Tussendoor bellen mensen omdat ik jarig ben. Daarnaast is ons bod op een huis geaccepteerd en ook daar moeten we iets over besluiten.

We hebben een plaats gereserveerd en de havenmeester wacht ons op. Een aardige behulpzame man. Als we later gaan betalen blijkt dat hij veel weet over orka's, dolfijnen en andere grote beesten in de zee. Leuk om met zo'n  iemand te spreken. Maar volgens hem zullen wij geen last krijgen van orka's.

We lopen naar het stadje. Er is een mooie boulevard en een breed strand. Het stadje zelf is erg toeristisch met veel horeca en toeristen winkels. In de smalle straatjes is dat minder. We gaan ergens wat eten voor mijn verjaardag. Ik heb een heerlijke geroosterde inktvis en Harry natuurlijk vlees. We krijgen een hapje vooraf. Bij het betalen blijkt dit een voorgerecht te zijn (hadden we niet gekozen) en er wordt €5,- bij het pin bedrag als fooi opgeteld. Harry is het hier niet mee eens en het wordt er weer afgehaald. Later blijkt dat ook het bedrag van de gerechten € 4, hoger is dan op de kaart. We geven altijd fooi maar als het zo moet.

Het regent sinds we hier zijn aangekomen. Tegen 9 uur klaart het weer op. Morgen gaan we vroeg richting Lissabon.

Een onrustige nacht. Er zijn generatoren die ergens draaien die herrie maken en een stank van uitlaatgassen veroorzaken. In de ochtend horen we een raar geluid. Eerst dacht ik aan een toeter maar de hoogte veranderde. Harry dacht het geluid van een walvis. Op internet gezocht naar geluiden van walvissen en inderdaad kunnen die deze geluiden maken.

Om 5.50 uur vertrokken richting Lissabon. Er is geen wind en het is droog.

Prijs Figueira de Foz € 52,- per nacht

Prijs Nazaré € 45,- per nacht

1. Tina:
    20 juni 2023
    Karin, 🥳!
    Van harte gefeliciteerd. Ook van Pim.
  2. Karin en Harry:
    26 juni 2023
    Dank je
  3. Mariette:
    20 juni 2023
    Ik moest even bijlezen hoor, maar wat een leuke reis zijn jullie aan net maken. En wat een avonturen. Heel tof. En dan ook nog jarig gisteren. Gefeliciteerd Karin! Geniet van jullie mooie reis verder!